[ [
Independent Journalism Finds a Way
Mar 31, 20264AKOS TOTH
— Please log in to listen to this commentary
0:00/0:00 Audio unavailable
BUDAPEST — There is now a distinct possibility that Hungary’s main opposition party, Tisza, will defeat Viktor Orban’s ruling Fidesz party in the
country’s parliamentary elections on April 12. This has prompted Tisza’s leader, Péter Magyar, to promise that if his party wins, one of its first acts
in government will be to suspend the license of the Media Services and Support Trust Fund (MTVA), the state body that finances and oversees
public-media assets. Pulling the plug on the pro-Orban MTVA is long overdue.
For more than 15 years, Orban’s government has steadily erected barriers to objective reporting and tightened its grip on the media ecosystem.
Through a combination of hostile takeovers, pressure campaigns, and interference with regulators like the National Media and Infocommunications
Authority, it has fundamentally altered public discourse.

As a result, 80% of the country’s news outlets — including formerly independent publications such as Origo and Index — have become pro-
government mouthpieces. Media capture on this scale, extensively documented in a major new study, is unprecedented in the European Union and
demonstrates how quickly pluralism can be destroyed through legal engineering.

My own experience underscores the calculated nature of Orban’s efforts to control the media that Hungarians consume. In 2016, I was the deputy
editor-in-chief of Népszabadsag, once the highest-circulation daily broadsheet in Hungary, when it was closed overnight. Within days, our website
and massive digital archive spanning decades were inaccessible. The takeover was orchestrated and executed by Mediaworks, a conglomerate owned
by the oligarch Lorinc Mészaros, Orban’s childhood friend. Mészaros, whose fortune was built on state contracts, now effectively controls the entire
print media landscape and numerous online platforms.

Sign up for our weekly newsletter, PS Politics

Every Wednesday in PS Politics, we share a curated selection of original analysis on the latest events and most pressing issues related to global
politics and international relations.

your@email.com

By signing up, you agree to our privacy policy and terms of service.

Make your inbox smarter. Select Newsletters

By now, it is clear that the MTVA’s official commitment to impartiality is a fiction. The Budapest-based Republikon Institute recently monitored
state media’s evening news broadcasts and found that Fidesz and its coalition partner received 15 hours of positive coverage per week. By contrast,
Tisza and Magyar were subjected to more than five hours of overtly critical or defamatory reporting.



With this propaganda machine at its disposal, Fidesz can steer the national conversation as it sees fit. During this campaign, character assassination
and geopolitical fearmongering have featured prominently. In a desperate bid to shore up support for Orban, Hungarian public media are currently
portraying him as the sole guarantor of peace in “times of war.” Another of the state’s main narratives is that Ukrainian President Volodymyr
Zelensky has supposedly hatched a “master plan” with the European Commission to “dethrone” Orban and install Magyar as a puppet.

Moreover, domestic “scandals” are manufactured to support the regime’s central claim: that the opposition is out of touch with Hungarians and
funded by foreign interests. Last August, /ndex published a document that it claimed was a Tisza plan proposing a 33% tax rate. Even though Tisza
promptly denied the veracity of the report, the story dominated the political agenda for months. /ndex later published the party’s alleged proposals
for a “dog and cat tax,” leading the government to warn pensioners that Magyar would force them to euthanize their pets. While the Metropolitan
Court eventually ruled that Tisza had nothing to do with the text, the damage was done.

These domestic smears are intended to sow doubt among the electorate and are subsequently linked to broader geopolitical grievances. For example,
the regime recently stopped two cash-in-transit vehicles during a routine transfer from Austria’s Raiffeisen Bank to the State Savings Bank of
Ukraine. Within minutes, pro-government outlets framed the incident as evidence of “dirty money” flowing through the country to support a foreign-
controlled political opposition. By invoking national security in its partisan propaganda, the government reinforces the idea that dissent is
synonymous with treason.

The Hungarian media’s financial foundation is also fundamentally lopsided. Since 2015, the government and state-owned companies have reportedly
spent in excess of €1.1 billion ($1.3 billion) on advertising, funneling taxpayer money almost exclusively into Fidesz-aligned outlets.

There are, however, signs that the regime’s information monopoly is beginning to fracture. A small number of independent newsrooms have
managed to pierce the government’s propaganda shield, despite being under constant political pressure and largely starved of advertising revenue.

Investigative outlets like Direkt36, Telex, and 444.hu, which have survived for years on the doggedness of their staft and the support of their readers,
have chipped away at the wall of misinformation with their persistent reporting on corruption and the regime’s ties to the Kremlin. This has provided
the public with a shared set of facts that the state’s coordinated megaphone has failed to suppress, creating the conditions for Tisza to emerge as a
viable challenger. After 16 years, reality is proving more resilient than manufactured narratives.

This spells trouble for Orban in April’s elections. Ultimately, the independent journalism that Orban has sought to tame — but never fully muzzled —
could be his government’s undoing.

AKOS TOTH

Akos Téth, author of After the Conquest: How Autocrats Control the Media (Wahrheitsperlen Verlag, March 2026), was a deputy editor-in-chief of
Népszabadsag, Hungary’s largest newspaper, when it was shut down in 2016.
https://prosyn.org/ViW12GJ

Support Project Syndicate
Subscribe Upgrade Donate



Get our weekly newsletter

your@email.com

Make your inbox smarter. Select Newsletters

© Project Syndicate - 2026 Privacy PolicyTerms & ConditionsCookie Policy



